Historie

HISTORIE ALFA ROMEO



Na rozdíl od běžné praxe, kdy se začne prodávat nejdříve základní model a teprve později jeho další modifikace, objevilose na trhu nejdříve elegantní kupé Giulietta Sprint, vytvořené designérskýmstudiem Bertone, a až o několik měsíců později sedan Giulietta Berlina.

Kořeny automobilky Alfa Romeo sahají do roku 1907,kdy Francouz Alexandre Darracq koupil v milánské čtvrti Portello dílnya založil zde společnost. Jeho podnik převzala v roce 1909 skupinalombardských finančníků a nazvala jej A.L.F.A., což je zkratka AnonimeLombarda Fabbrica Automobili. Znakem automobilky se stal rudý kříž v bílémpoli (symbol Milána) a had rodu Viscontiů. V roce 1919 se firmasloučila s podniky Nicoly Romea a dostala dnešní jméno Alfa Romeo.Toto jméno si zachovala i po roce 1986, kdy se stala součástí koncernuFiat.

Po skončení druhé světové války byla výrobaobnovena šestiválcem 6C 2500, jehož konstrukce pocházela z roku 1939. Brzyse však vedení firmy rozhodlo vyrábět cenově přístupnější a jednoduššíautomobily zachovávající sportovní charakter. První sedan vyráběný podle tétokoncepce byl model 1900 z roku 1950 se čtyřválcovým motorems rozvodem DOHC a samonosnou karoserií. Tento automobil se stalzákladem řady sportovních kupé s karoseriemi Pinin Farina, Ghia neboTouring a později i legendární Giulietty.

V dubnu 1954 byl na dvoře továrny v Portellupředstaven společně s modelem užitkového automobilu prototyp Giulietty zapřítomnosti oživlých Shakespearovských postav. Jak již bylo řečeno, dříve nežzákladní model sedanu bylo uvedeno do prodeje mnohem hezčí dvoudveřové kupé Giulietta Sprint s karoserií Bertone. Tentokompaktní vůz mladistvého, dynamického vzhledu měl přední část s typickou mřížkouchladiče v podstatě totožnou se sedanem, ale při pohledu z boku zaujalysplývající linie zadní části vozu s velkým, silně zaobleným zadním oknem.

Sedan Giulietta Berlina  se začal prodávat v roce 1955a přesto, že jeho karoserie působila poněkud nenápaditě, měl od začátkuvelmi dobré prodejní výsledky. Závod v Portellu přestal stačit kapacitou,proto byla postavena další továrna v Arese, rovněž na předměstí Milána.Velký podíl na tomto úspěchu měl motor. Sedan byl stejně jako kupé Sprintpoháněn spolehlivým dvouvačkovým čtyřválcem o objemu 1890 cm 3, jehož výkon 39kW (53 k) postačoval k dosažení maximální rychlosti 140 km/h, hlavně díkynízké hmotnosti vozu (870 kg). V roce 1957 se objevila verze TI (TurismoInternationale) s výkonnějším motorem (rychlost se zvýšila na 155 km/h) a drobnýmizměnami karosérie. Přední sedadla s jednodílným opěradlem byla nahrazenadělenými sedadly.

Ještě v roce 1955 vznikl na podvozku Giuliettydalší skvost:Giulietta sprint Spider, tentokrát z dílny dalšího věhlasnéhokarosářského mistra Pinin Fariny (jméno Pininfarina přijal až později).Střízlivé, vyvážené a nadčasové tvary zajistily tomuto otevřenémudvoumístnému automobilu s plátěnou stahovací střechou mimořádný úspěch.Původně se počítalo hlavně s exportem do USA, ale zamilovala si jeji Evropa, takže do roku 1962 se prodalo přes 17.000 těchto vozů.

Zdroj : http://magazin.auto.cz/